Humor ontwikkelen is een bijzonder nuttige vaardigheid voor kinderen die lastig worden gevallen door problematische gedachten. Kinderen die een gevoel voor humor ontwikkelen ten aanzien van het probleem, kunnen beter relativeren en overschatten problemen minder. In dit artikel uitleg en een werkblad over humor ontwikkelen voor kinderen.
Humor ontwikkelen en problemen
In voorgaande artikelen leerde kinderen om problemen beter te hanteren vanuit de houding van twijfelaar, professor, toeschouwer en agent. In dit artikel leren kinderen humor ontwikkelen ten aanzien van problemen met de houding van komiek. Een voorbeeld:
Femke is bang voor spinnen. Bij het zien van een foto van een spin, krijgt ze het al benauwd. Door de houding van komiek in te nemen, kan Femke de angst voor spinnen verminderen.
Therapeut: ” Wat vind je van spinnen?”
Femke: “Eng, gevaarlijk.”
Therapeut: “Vind ik ook. Vooral als ze op me gaan staan. Dan ben ik zo plat als een dubbeltje.”
Femke: “Nee. Niet als ze op jouw staan. Als jij op een spin staat!”
Therapeut: “Ik vergis me. Je hebt gelijk. Kun je je dat voorstellen? Een spin die zo plat is als een dubbeltje? Eigenlijk wel grappig. Of een spin met rolschaatsen aan. Wat is nog meer grappig?”
Femke: “Of zijn veters aan elkaar binden.”
Therapeut: “Die is ook leuk bedacht. Dan kan ie ook niet meer naar je toe lopen. Als ik een foto van een spin zou laten zien. Durf jij dan je tong uit te steken naar de spin?”
Femke: “Durf ik best.”
Therapeut: “Goed, dan pak ik een foto.”
Femke: (steekt tong uit.)
Therapeut: “Wat zijn enge gedachten over spinnen? Je zei gevaarlijk…”
Femke: “Ja, als ze je bijten.”
Therapeut: “Wat dan?”
Femke: “Dan ga je dood.”
Therapeut: “Is dat zo?”
Femke: “Nee, maar ik denk dat.”
Therapeut: “Stel je voor dat de spin zegt. ‘Ik bijt je en daarvan ga je dood’. Maar jij weet eigenlijk al dat het niet waar is. Dat hoef je niet serieus te nemen. Wat zou je kunnen zeggen om de spin voor de gek te houden?”
Femke: “Weet ik niet.”
Therapeut: “Nou bijvoorbeeld: Ik smaak heel vies hoor. Of: Bijten is voor baby’s. Wat nog meer?”
Femke: “Bijt jezelf maar.”
Therapeut: “Die is leuk.”
Humor ontwikkelen: beeld en gedachten
In dit voorbeeld vraagt de therapeut eerst om humoristische beelden op te roepen ten aanzien van het probleem die niet compatibel zijn met angst. Vervolgens vraagt de therapeut naar problematische gedachten met een negatieve emotionele lading die zich aan Femke opdringen als ze aan spinnen denkt.
Ook de negatieve lading van die gedachten wordt met humor verminderd. Een volgende stap zou kunnen zijn om humor in te zetten bij een echte spin op veilige afstand. Zo wordt het beeld dat Femke van spinnen heeft, aangevuld met plezierige gedachten en emoties.
Wil je alle werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!
Of volg ons op facebook en pinterest.
Heel mooie en bruikbare praktische therapie voor kinderen met probleemgedachten.
Ik ga het integreren in de therapieën die ik reeds toepas, voor mij is en blijft maatwerk erg belangrijk. Bedankt voor het delen!
Een mooi voorbeeld van het gebruik van humor is te vinden in een van de boeken/ films van Harry Potter (misschien alweer wat ouderwets): de boeman. Hierin wordt iets wat eng gevonden wordt, grappig gemaakt, waardoor de angst op de achtergrond raakt en zelfs kan verdwijnen.