Denkfouten zoeken

Denkfouten zoeken is een vaardigheid die kinderen niet van nature leren. Toch blijkt dat denkfouten zoeken en herstellen, kinderen helpt bij veel psychische problemen. Hoe leren kinderen spelenderwijs denkfouten zoeken en herstellen? Daarover in dit artikel met uitleg en een werkblad.

denkfouten-zoeken

Denkfouten zoeken: Een voorbeeld

Denkfouten zoeken is voor kinderen geen gemakkelijke taak. Ze verwerken informatie het liefste op een concrete, beeldende wijze. Denken over eigen denkfouten vereist een niveau van abstract logisch redeneren, waar kinderen jonger dan twaalf jaar vaak nog moeite mee hebben. Waar mogelijk, willen we kinderen daarom zoveel mogelijk helpen door concreet te werken.

Door middel van animisme geven we denkfouten eerst een concreet gezicht. Daarnaast willen we het perspectief van het kind beïnvloeden door in spel een specifieke houding toe te wijzen. Bijvoorbeeld de houding van professor of detective. Het spel is een kind variant op het vorige werkblad probleemrelatie.

Denkfouten zoeken: Het spel

Ter voorbereiding noteert de therapeut veelvoorkomende denkfouten die het kind hanteert. Vervolgens wordt aan ieder type denkfout een getekende figuur toegekend. De therapeut bereidt een verhaal voor waarin de denkfout veelvuldig voorkomt. Het kind mag de denkfouten zoeken in het verhaal. In het volgende voorbeeld kruipt Nico van tien jaar in de rol van professor. Hij moet de denkfout ‘gedachtelezen’ zien te vinden en weerleggen.

Spelinstructie:
denkfouten-zoeken-professor“Dag professor Nico. Vanmorgen is er een gedachtelezer ontsnapt. Je weet wel dat gedachtelezers een beetje vreemde denkfouten zijn. Gedachtelezers denken dat ze de gedachten van anderen al kennen, terwijl ze helemaal niet vragen aan de ander hoe het echt zit. Ze zeggen dan dingen zoals ‘Jij denkt dat ik stom ben.’ of ‘Ik zie aan je dat je niet mee wil doen.’

De gedachtelezer heeft zich verstopt tussen de gewone gedachten. Professor, misschien kunt u me helpen om de gedachtelezer te vinden. Dan kunnen we samen uitleggen waarom het zo belangrijk is om echt te onderzoeken of een gedachte waar is door het aan de ander te vragen. Ik begin met het verhaal. Let goed op of u de gedachtelezer kunt vinden!”

Het verhaal

Therapeut: “Gisteren ging ik boodschappen doen bij de supermarkt. Ik  boog net voorover om een pak koekjes in mijn karretje te leggen toen een mevrouw tegen mijn kar aanbotste. Ze zei sorry en liep verder. Maar ik weet zeker dat ze het expres deed. Ze heeft gewoon een hekel aan me hoor.”
Nico: “Ja, dat is er een!”
Therapeut: “Wat? Waar? Vertel!”
Nico: “Dat ze een hekel heeft.”
Therapeut: “Zou dat een gedachtelezer kunnen zijn? Misschien wel. Laten we het onderzoeken. Waar herken je aan dat het een gedachtelezer is?”
Nico: “Uh. Die zegt dat de mevrouw een hekel heeft. Maar dat weet je toch niet.”
Therapeut: “Maar natuurlijk professor. U heeft gelijk. Wat zouden we tegen die gedachtelezer kunnen zeggen?”

Tijdens het spel ontwikkelt Nico een perspectief dat helpt bij denkfouten zoeken en herkennen. Door telkens uit te leggen waarom het om een denkfout gaat, worden de denkfouten minder geloofwaardig en kan hij er in de toekomst gemakkelijker zelfstandig afstand van nemen. Daast specifieke denkfouten, kan het kind ook ‘gedachten van het probleem’ zoeken.

Problemen leren beschouwen als aparte entiteiten waarmee cliënten een begrenzende relatie kunnen aangaan, is een belangrijk onderdeel van de ICARUS training. Enkele voordelen van de ICARUS training zijn:

– Geschikt voor alle mentale problemen;
– Geschikt en laagdrempelig voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen;
– Direct in de praktijk toepasbaar;
– Op zichzelf staande methodiek die ook gemakkelijk geïntegreerd kan worden met vrijwel alle bestaande werkwijzen;
– Snel te leren. (De masterclass ICARUS training duurt twee dagen)

Meer weten? Stel hier je vraag of neem contact op met BGL & partners.

denkfouten-zoeken-werkblad

Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik)

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

Of volg ons op facebook en pinterest.

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Één reactie op Denkfouten zoeken

  1. Mariët van Amstel schreef:

    Wat een leuke manier om kinderen bewust te maken van denkfouten.
    Ik volg je nog niet zo lang, maar heb al veel interessante dingen voorbij zien komen.
    En de werkbladen zijn ook echt super!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *