Bij een probleemrelatie denk je meestal aan problemen tussen twee mensen. Maar mensen ervaren ook problemen in relatie tot hun eigen gedachten. Soms kunnen storende gedachten zich zo sterk aan mensen opdringen, dat mensen in relatie tot het probleem weinig ruimte meer ervaren voor zichzelf. Daarover gaat het volgende werkblad.
Een probleemrelatie: De professor
In een eerder artikel toonde ik hoe cliënten een probleemrelatie kunt begrenzen door de houding van de twijfelaar aan te nemen. Het twijfelen zorgt ervoor dat probleemgedachten niet zonder meer als geloofwaardig worden beschouwd, waardoor hun activiteit afneemt. De houding van de professor werkt vanuit hetzelfde principe. Telkens als probleemgedachten zich opdringen, gaat de cliënt na of gedachten logisch juist zijn.
In het volgende voorbeeld maakt de cliënt eerst een lijst met veelvoorkomende problematische gedachten. De therapeut speelt de rol van het probleem en verwoord de genoteerde probleemgedachten. De cliënt oefent met reageren vanuit de houding van professor.
Therapeut: “Ik kan het net zo goed opgeven. Alles in mijn leven zit tegen.”
Cliënt: “Je zegt dat ALLES tegen zit. Is dat logisch gezien juist?”
Therapeut: “Dat weet ik niet. Maar er is toch niets dat goed gaat?”
Cliënt: “Er gebeuren zoveel dingen dat het onmogelijk is dat niets goed gaat. Door zo te overdrijven, bezorg je me onterecht een slecht gevoel.”
Therapeut: “Oké. Niet alles zit tegen. Maar er gaat wel heel veel slecht. Alle mensen zijn tegen me.”
Cliënt: “Dat is logisch gezien niet juist. Er zijn zeven miljard mensen op de wereld. Zijn zij allemaal tegen je?”
Therapeut: “Nee. Maar de mensen die ik ken zijn allemaal tegen me.”
Cliënt: “Zeer onwaarschijnlijk. Mensen hebben wel iets beters te doen, dan tegen jou zijn.”
Therapeut: “Oké, maar ik vind het gewoon niet leuk dat ze nooit aandacht voor me hebben?”
Cliënt: “Nooit? Is dat waar?”
Therapeut: “Nou ja, niet NOOIT. Maar niet zoals ik graag zou willen.”
Cliënt: “Mensen zouden je aandacht moeten geven op de manier waarop jij dat graag wil. Is dat logisch juist? Is dat een reële verwachting?”
Therapeut: “Nee. Het zou wel fijn zijn. Maar ik geef anderen ook geen aandacht op de manier waarop zij dat het liefste willen.”
Cliënt: “Wat is wel een reële verwachting?”
Door in de relatie met het probleem de houding aan te nemen van professor, kan de cliënt nagaan of storende gedachten logisch gezien juist zijn. Dit vraagt wel een sterk vermogen tot logisch redeneren van de cliënt. Cliënten die hier moeite mee hebben kunnen beter gebruik maken van een andere houding om de probleemrelatie te beperken zoals de twijfelaar of de toeschouwer.
Problemen leren beschouwen als aparte entiteiten waarmee cliënten een begrenzende relatie kunnen aangaan, is een belangrijk onderdeel van de ICARUS training. Enkele voordelen van de ICARUS training zijn:
– Geschikt voor alle mentale problemen;
– Geschikt en laagdrempelig voor kinderen, jongeren, volwassenen en gezinnen;
– Direct in de praktijk toepasbaar;
– Op zichzelf staande methodiek die ook gemakkelijk geïntegreerd kan worden met vrijwel alle bestaande werkwijzen;
– Snel te leren. (De masterclass ICARUS training duurt twee dagen)
Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!
Of volg ons op facebook en pinterest.