Emoties reguleren

emoties regulerenEmoties reguleren helpt om bewuster om te gaan met problemen die zich aan mensen opdringen. Mensen die met humor hun emoties reguleren op het moment dat problematische gedachten zich aan hen opdringen, kunnen de geloofwaardigheid van die gedachten sterk verminderen. Probleemgedachten kunnen zich minder goed aan hen opdringen en het relativerende vermogen neemt toe. Daarover gaat het volgende werkblad.

Emoties reguleren met humor

In voorgaande werkbladen werden verschillende houdingen besproken waarmee mensen de negatieve invloed van problematische gedachten kunnen verminderen. Je leerde over de twijfelaar, professor, toeschouwer en agent. In dit artikel kijken we naar emoties reguleren met de komiek. Hoe kan de houding van komiek de invloed van problematische gedachten verminderen?

Binnen cognitieve animatietherapie veronderstellen we dat problematische gedachten zich actief aan mensen opdringen. Het kan daardoor lijken alsof probleemgedachten een eigen leven leiden. Door problemen te behandelen alsof het aparte entiteiten zijn, kunnen mensen een houding ten opzichte van het probleem aannemen. In dit voorbeeld neemt Edward de houding van komiek aan.

Emoties reguleren: Een voorbeeld

Edward: “Ik ben zo boos om mijn vader. Als ik hem tegenkom, weet ik niet of ik me kan beheersen.”
Therapeut: “Dus als jij je vader ziet, komt eigenlijk de boosheid (het probleem) op bezoek. Wie zorgt er voor dat jij de zelfbeheersing misschien verliest. Je vader of de boosheid?”
Edward: “De boosheid.”
Therapeut: “Wat zegt de boosheid?”
Edward: “Dat ik nooit meer terug kan krijgen, wat hij me heeft ontnomen.”
Therapeut: “Een zware gedachte. Wie wordt er sterker van die gedachte. Jij of de boosheid?”
Edward: “De boosheid. Ik merk dat ik nu weer boos wordt.”
Therapeut: “Misschien kun je de gedachte wat minder zwaar maken, door ze in het belachelijke te trekken. Stel, de boosheid zit tegenover je. Wat zou je kunnen zeggen om de gedachte: ‘Ik zal nooit meer terugkrijgen, wat hij me heeft ontnomen’ in het belachelijke te trekken?”
Edward: “Geen idee.”
Therapeut: “Hang de komiek maar uit. De boosheid zegt dat hij je iets ontnomen heeft?”
Edward: “Ja wat heeft hij me eigenlijk ontnomen? Geen idee. En wat heeft hij ermee gedaan? Waar heeft ie het verstopt? En als ik dan vind wat hij me ontnomen heeft, kan ik het dan nog terugkrijgen? En is het dan niet over de datum?”
Therapeut: (Speelt het probleem en geeft de instructie om het weer in het belachelijke te trekken.) “Ja maar. Nu je dit ontnomen is, kun je nooit meer jezelf zijn.”
Edward: “Wie moet ik dan zijn? Sinterklaas? De paashaas? Ik kan alleen maar mezelf zijn hoor.”

Emoties reguleren: de ICARUS training

De komiek uithangen helpt Edward om op een lichte eenvoudige wijze de geloofwaardigheid van problematische gedachten te verminderen. Maar voor hij de komiek kan uithangen, moet hij het probleem zien als een losse entiteit die hem lastig valt. Alleen dan kan hij emoties reguleren door een begrenzende relatie aan te gaan.

De twijfelaar, professor, toeschouwer, agent en komiek zijn onderdeel van de ICARUS training die de basis vormt voor cognitieve animatietherapie. Kijk hier voor de Masterclass ICARUS training.

emoties-reguleren-werkblad

Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik.)

Wil je alle werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

Of volg ons op facebook en pinterest.

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *