Je klein voelen

Je klein voelen in een te grote wereld. Het komt vaak voor bij kinderen die geconfronteerd worden met problemen die ze niet zelf kunnen oplossen. Kinderen die zich klein voelen ervaren vaak gevoelens van angst, onmacht of worden onvoldoende gezien door volwassenen. Als kinderen zich klein voelen, communiceren ze minder met anderen en ondernemen ze steeds minder pogingen om invloed uit te oefenen op de wereld om zich heen. Het vormt vaak het begin van aangeleerde hulpeloosheid en minderwaardigheidsgevoelens.

Klein voelen, het werkblad

We willen juist kinderen laten ervaren dat ze invloed op hun omgeving hebben. Dat wat ze zeggen, doen en voelen er toe doet. Praten over gevoelens vormt het belangrijkste middel waarmee kinderen kunnen aangeven wat zij nodig hebben. Daarom is het belangrijk dat kinderen aangeven in welke situaties zij zich klein voelen. Het volgende werkblad helpt daarbij.

klein-voelen-voorbeeld
Ik voel me klein als mijn ouders ruzie maken

Vooral jonge kinderen werken gemakkelijker aan de hand van concrete visuele informatie. Het begrip ‘je klein voelen’ wordt op het werkblad duidelijk visueel weergegeven. Begrippen als onmacht, niet gezien worden of angst, zijn veel moeilijker in concrete termen te beschrijven. Daarom is je klein voelen een beter begrip voor gespreksvoering met jonge kinderen. Daarnaast wil je bij jonge kinderen vragen naar concrete plaatsen of situaties waarin zij zich ooit klein voelden. Dat is voor hen gemakkelijker dan spreken over abstracte momenten.

Oudere kinderen en jongeren spreken gemakkelijker over momenten. Daarnaast kunnen zij ook gedachten noteren die bij situaties horen waarin zij zich klein voelen en is er meer ruimte om te spreken over abstracte begrippen als onmacht.

Concretiseren

Binnen cognitieve animatietherapie schrijven we gedachten die ervoor zorgen dat kinderen zich klein voelen toe aan het probleem. Bij een natuurlijke gezonde ontwikkeling ervaren kinderen levenslust, verwachten ze invloed te hebben op hun directe omgeving en willen ze exploreren. Door gedachten toe te schrijven aan het probleem kunnen kinderen gemakkelijker onderscheid maken tussen wie ze van nature zelf zijn en de vervelende gedachten die hen lastig vallen. Een gedachte als: ‘Ik moet ervoor zorgen dat mijn ouders stoppen met ruzie maken’ hoort bij het probleem en niet bij het kind. En de probleem veroorzakende omgeving moet veranderen.

Daarnaast leggen we sterk de nadruk op het gebruik van visuele concrete middelen om gevoelens, gedachten en behoeften in kaart te brengen en verwerken. Concretiseren helpt om het overzicht te bewaren en is de manier waarop mensen van nature informatie verwerken. Daarnaast helpt het concreet verwerken van informatie om logische denkfouten te verminderen.

Je-klein-voelen
Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik.)

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

email

2 gedachten over “Je klein voelen”

  1. Dit werkblad is één van de vele treffende en werkbare bladen. Het ondersteunt de Fluisterkindmethode (Present Child methode). Als kindertolk in training wil ik af en toe iets “tastbaars” doen met cliënten. Het innerlijk kind kan met dit werkblad goed uitgebeeld worden. Super!

  2. Ik vind dit een prachtig werkblad. Zonder toelichting illustreert het al waar het voor gebruikt kan worden, zeker in combinatie met het andere werkblad: ik voel me groot. Kinderen kunnen hier goed mee uit de voeten en het is een waardevolle aanvulling in mijn ‘werkvormenkoffertje’. Dank je.

Plaats een reactie