Identiteit kinderen

Identiteit kinderen is een vervolg op het artikel gevoelens kinderen. Lezers merkten terecht op dat het vorige werkblad alleen een afbeelding van een blanke jongen bevatte, terwijl het werkblad bestemd was voor alle kinderen. In hoeverre herkennen kinderen zichzelf in een tekening van een kind met een andere huidskleur of geslacht?

Lichamelijke en etnische identiteit kinderen

etnische identiteit kinderenEr heerst een mythe dat jonge kinderen ‘kleurenblind’ zijn met betrekking tot huidskleur en geslacht. Toch blijkt uit Amerikaans onderzoek dat baby’s zich al oriënteren naar de huidskleur die ze het meeste zien. Ze herkennen gezichten van personen met dezelfde huidkleur als hun verzorger sneller. Bovendien vinden kinderen het moeilijk om emoties te herkennen bij mensen van een ander ras, als ze op jonge leeftijd niet in aanraking kwamen met andere etniciteit. Kinderen zijn dus niet kleurenblind met betrekking tot huidskleur en geslacht; ook niet wat betreft hun identiteitsbeleving.

Identiteit kinderen vanaf twee jaar

Vanaf ongeveer twee jaar worden kinderen zich meer bewust van uiterlijke kenmerken en raken ze geïnteresseerd in verschillende huidskleuren en het verschil tussen jongens en meisjes. Ze beginnen onderscheid te maken tussen gedrag dat in hun cultuur bij jongens en bij meisjes hoort, zoals met auto’s of met poppen spelen. Daarnaast ontwikkelen veel kinderen een voorkeur om met kinderen te spelen van dezelfde etniciteit of geslacht.

Tekeningen en identiteit kinderen

Lichamelijke en etnische identiteit speelt weldegelijk al vroeg een rol in de ontwikkeling van kinderen. Voor de ontwikkeling van werkbladen kan het daarom nuttig zijn om tekeningen aan te bieden die wat betreft geslacht en etniciteit lijken op het kind. Tegelijkertijd moet dat belang niet overdreven worden. Kinderen identificeren zich bijvoorbeeld gemakkelijk met dierfiguren uit voorleesboekjes die totaal niet op hen lijken zoals Nijntje of Disney-figuren. In het beroemde bobo-doll experiment namen kinderen zelfs gemakkelijker gedrag over van een getekende fantasiefiguur dan van een echte persoon (cognitieve animatietherapie, blz 278).

Identiteit kinderen en werkbladen

Voor onderwerpen die gaan over het eigen lichaam of identiteit is het handig om afbeeldingen te vinden die lijken op het kind. Voor andere onderwerpen is dat van minder groot belang. Daarnaast kunnen tekeningen bewust vaag gehouden worden zodat etniciteit en geslacht moeilijk te bepalen zijn. Om bij het werkblad ‘gevoelens kinderen’ wat meer variatie in geslacht en uiterlijk aan te bieden heb ik enkele nieuwe werkbladen gemaakt. De selectie bevat ook een werkblad waarop het kind zichzelf mag tekenen.

identiteit kinderen 2identiteit-kinderen-3identiteit-kinderen-4identiteit-kinderen-5identiteit-kinderen-6identiteit-kinderen-leeg

 

 

 

 

 

 

 

Klik op de afbeeldingen voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik.)

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

Bronnen:

Aboud, F. E. (2008). A social-cognitive developmental theory of prejudice. In S. M. Quintana & C. McKown (Eds.), Handbook of race, racism, and the developing child (pp.55–71). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Bigler, R. S., & Liben, L.S. (2007). Developmental intergroup theory: Explaining and reducing children’s social stereotyping and prejudice. Current Directions in Psychological Science, 16, 162–166.

Hirschfeld, L. A. (2008). Children’s developing conceptions of race. In S. M. Quintana & C. McKown (Eds.), Handbook of race, racism, and the developing child (pp. 37–54). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Katz, P. A. (2003). Racists or tolerant multiculturalists? How do they begin? American Psychologist, 58(11), 897–909.

 

 

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *