Gevoelens kinderen

Het werkblad gevoelens kinderen helpt kinderen om gevoelens beter te herkennen en hanteren. Op het werkblad gevoelens kinderen mogen kinderen gevoelens inkleuren die er voor zorgen dat zij zich niet prettig voelen. Daarnaast geven ze aan waar in hun lijf gevoelens voorkomen.

Het werkblad gevoelens kinderen in de praktijk

Een voorbeeld: “Stan heeft last van woedeaanvallen. Hij kan goed praten over de haat die hij voelt vlak voor hij andere kinderen slaat. Maar hij vindt het moeilijker om andere gevoelens te bespreken. Met het ‘werkblad gevoelens kinderen’ kan hij die gevoelens in kaart brengen.”

Ingekleurd werkblad gevoelens kinderen.

Ingekleurd werkblad gevoelens kinderen.

Op het werkblad gevoelens kinderen geeft Stan alle gevoelens die rond zijn woedeaanvallen spelen een kleur. Hij kleurt ook in waar hij die gevoelens in zijn lijf voelt. En hij maakt een verbindende lijn tussen het gevoel en de lichamelijke sensatie die daar bij hoort.

Gevoelens zijn onzichtbaar en dringen zich lijfelijk aan kinderen op. Voor de omgeving zijn alleen de gedragsmatige gevolgen van gevoelens zichtbaar zoals een woedeaanval. Volwassenen reageren daarom vooral op het gedrag van kinderen. Spreken over hoe ongewenste gevoelens zich aan kinderen opdringen en welke lichamelijke sensaties daar bij horen, helpt hen om gevoelens vroegtijdig te herkennen en bespreekbaar te maken. Dat heeft verschillende voordelen:

  • Kinderen herkennen gevoelens gemakkelijker;
  • Kinderen leren beter gevoelens kenbaar maken;
  • Kinderen leren beter behoeften kenbaar maken en vragen vaker om wat ze nodig hebben;
  • Anderen kunnen beter rekening houden met gevoelens die worden uitgesproken;
  • Gevoelens worden beter hanteerbaar, wat leidt tot minder controleverlies en ongewenst gedrag;
  • Kinderen kunnen gemakkelijker gedragsalternatieven leren als bekend is welke gevoelens voorafgaan aan het ongewenste gedrag;
  • Kinderen kunnen een begrenzende relatie aangaan met problemen.

Het werkblad gevoelens kinderen en een begrenzende relatie

Binnen cognitieve animatietherapie leren kinderen het probleem beschouwen als een op zichzelf staande entiteit die hen lastig valt. Gevoelens die de problematiek in stand houden, worden op het werkblad gevoelens kinderen weergegeven als losse entiteiten die het kind soms lastig vallen. Bij het ontwikkelen van een begrenzende relatie leren kinderen om het probleem (en daarbij horende gevoelens) aan te spreken om zo meer controle te krijgen. Zie daarvoor ook het werkblad gespreksvoering met kinderen en het werkblad negatieve gedachten omzetten. Deze werkbladen kun je goed samen gebruiken met het werkblad gevoelens kinderen.

gevoelens-kinderen-werkblad

Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik.)

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , . Bookmark de permalink.

5 reacties op Gevoelens kinderen

  1. AmandaP schreef:

    Opgebouwde beschermingsmechanismes en rationeel denkende personen kunnen moeite hebben met het voelen en herkennen van emoties. Deze gedragskaart levert al op vroege leeftijd een bijdrage aan het leren herkennen en plaatsen van emoties. Dit zorgt voor een stevige basis voor allerlei facetten. Een heel nuttig en duidelijke werkblad!

  2. Jolanda Smulders schreef:

    Gevoelens zijn ongrijpbaar voor kinderen. Door het tastbaar te maken in de vorm van plaatjes en tekenenen waarmee je tevens aansluit bij de belevingswereld van het kind, maar je veel duidelijk voor de kinderen. Dit is in ieder geval mijn ervaring en deze werkbladen zijn daar een prachtig voorbeeld van!!

  3. Judith Jong schreef:

    Het werkblad van ‘ meedere gevoelens tegelijk’ vind ik nuttig en zeer bruikbaar. Ik heb het gebruikt in mijn training weerbaarheid en de kinderen gingen direct met veel enthousiasme aan de slag!

    In het kader van de actie: op linked In ben ik lid onder de naam Judith Jong.

  4. Willeke Heerkes schreef:

    Praktisch werkblad met duidelijke tekeningen voor de gevoelens. zelf gebruik ik ook vaak de emotiedoos, een doos met allemaal flippo’s met daarop de verschillende emoties. dit werkblad is er een mooie aanvulling op.

  5. Ik werk vaak met kinderen met aan autisme verwante stoornissen. Ik denk dat dit werkblad zeer bruikbaar is.

    In het kader van de actie op Linked In: ik sta ingeschreven als Jolanda Goossens – de Groot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *