Gespreksvoering met kinderen

Gespreksvoering met kinderen is een belangrijke basisvaardigheid. Therapeutische gespreksvoering met kinderen kan moeilijk zijn, omdat kinderen niet altijd de woorden kunnen vinden om vorm te geven aan hun gedachten, emoties en behoeften. Abstracte taal is niet het middel waarmee kinderen zich het gemakkelijkste uitdrukken. Daarom wil je binnen gespreksvoering met kinderen werken met concrete beelden die ze gemakkelijker kunnen overzien.

Gespreksvoering met kinderen in beeld

gespreksvoering-met-kinderen-gedachtenwolkenTijdens gespreksvoering met kinderen kun je werken met ‘wolkjes’. De meeste kinderen die wel eens een strip gelezen hebben, zijn wel bekend met gedachtewolkjes. Daarnaast kun je ook nieuwe wolkjes introduceren zoals gevoelswolkjes en wolkjes van wat je nodig hebt.

Het voordeel van werken met deze wolkjes is dat kinderen gemakkelijker onderscheid maken tussen hun gedachten, gevoelens, behoeften en gedrag (zie ook het 5G schema). Hierdoor overzien ze situaties vaak beter en verminderen gevoelens van angst of controleverlies. Een wolkje kan een tekst bevatten of een tekening die symbolisch weergeeft wat het kind wil delen.

Je kunt wolkjes los gebruiken tijdens gespreksvoering met kinderen of ze toevoegen aan tekeningen van situaties. Wolkjes verschaffen informatie over gedachten, gevoelens en gedrag dat door de situatie wordt geactiveerd. Een kind dat een tekening maakt van zichzelf en een enge spin kan bijvoorbeeld wolkjes toevoegen om eigen gedachten, gevoelens en emoties zichtbaar te maken.

In sociale situaties of binnen familieopstellingen worden wolkjes toegevoegd aan beelden van andere mensen of gezinsleden.  Gespreksvoering met kinderen richt zich dan op wat een kind gelooft dat een ander denkt, voelt of wil.

Tot slot kun je gebruik maken van animisme om de relatie tussen het probleem en het kind zichtbaar te maken. Kinderen voegen dan wolkjes toe om te tonen wat het probleem tegen hen zegt of over hen denkt en wat zij terug kunnen zeggen (of denken) om de negatieve invloed van het probleem te verminderen.

Gespreksvoering met kinderen in animaties

gesprekvoering-animismeWolkjes toevoegen aan tekeningen helpt om het overzicht in statische situaties te vergroten. Door te werken met eenvoudige animaties voeg je een nieuwe dimensie toe aan het gesprek; tijd.

In de masterclass animatietherapie leer je hoe je eenvoudig en snel kunt werken met animaties. Door tekeningen in te voeren in een programma als PowerPoint kan een kind een verhaal vertellen.

Het toevoegen van wolkjes is in PowerPoint heel eenvoudig. Een groot voordeel van animatie ten opzichte van tekeningen is dat de volgorde van gebeurtenissen beter kan worden weergegeven.

Met animaties kunnen kinderen niet alleen verhalen vertellen. Animatie stelt hen ook in staat om relaties verder te ontwikkelen. Samen met de therapeut kan het kind verkennen wat er zou gebeuren als het anders op de situatie reageert. Veronderstelde gedachten en emoties van anderen kunnen worden onderzocht, waarna het verhaal wordt aangepast.

Daarnaast kan animisme ingezet worden om de relatie met het probleem verder te ontwikkelen. Het ontwikkelen van de relatie met problemen vormt een belangrijk onderdeel van cognitieve animatietherapie.

gespreksvoering-met-kinderen

Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik)

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *