Therapeutische verhalen

Geanimeerde therapeutische verhalen vormen een belangrijk onderdeel van cognitieve animatietherapie. Wil je gebruik maken van deze animatie tijdens therapie of coaching, lees dan ook goed de aanvullende informatie in dit artikel.

Therapeutische verhalen: Vogel is zichzelf

Tekst en animatie – Paul Camp
Tekeningen – Stella Siu Lie Ang

Therapeutische verhalen: Eigen behoeften

Volwassenheid is het kunnen vinden van compromissen tussen eigen behoeften en behoeften van de maatschappij op een wijze die bijdraagt aan welzijn. Soms willen kinderen zo graag voldoen aan de behoeften van anderen, dat hun eigen behoeften in de verdrukking komen. Dat kan het gevolg zijn van persoonlijkheidskenmerken van het kind, maar het komt ook voor als in het verleden te weinig sensitief werd gereageerd de behoeften van het kind.

therapeutische-verhalenHet gevolg is dat kinderen vooral gedachte- en gedragspatronen ontwikkelen die voorzien in de behoeften van anderen, terwijl ze onvoldoende leren om goed voor zichzelf te zorgen. Ontwikkelingsconflicten worden niet opgelost en het kind ontwikkelt minder ik-sterkte. Niet adequaat kunnen voorzien in behoeften roept blijvend negatieve emoties op. Kinderen ervaren dit meestal als het gevoel niet ‘zichzelf ‘ te kunnen zijn.

Een kenmerk van kinderen die wel voorzien in eigen behoeften is dat ze actief nagaan wat het beste bij hen past, terwijl kinderen die te weinig oog hebben voor eigen behoeften vooral willen voldoen aan de eisen van anderen.

Therapeutische verhalen: Oefeningen 

therapeutische-verhalen-tweeAlle therapeutische verhalen bevatten een therapeutische boodschap. De boodschap in deze animatie helpt kinderen om op een concrete manier invoelbaar en bespreekbaar te maken, wat zij ervaren als ze onvoldoende aandacht schenken aan eigen behoeften. Oefeningen die passen bij deze animatie zijn:

  • Sociale vaardigheden. (Zoals: nee zeggen, je mening geven.)
  • Ruimte innemen in een groep. (Zoals tekenen op de vloer hoeveel ruimte ieder krijgt.)
  • Vertellen over wat bij je past. (Zoals uitspraken herformuleren: Niet: Ik ben te dom omdat ik niet goed kan rekenen. Maar: Rekenen past nog niet zo bij mij. Ik heb meer talent voor taal.)

Masterclass animatietherapie: Zelf animeren

Tijdens de masterclass animatietherapie leer je therapeutische verhalen schrijven, tekenen en animeren. We onderzoeken verschillende verhaalvormen. Daarnaast gaan we in op verschillende unieke mogelijkheden van animaties zoals:

  • Knoppen en keuzemomenten invoeren;
  • Animaties maken om vaardigheden aan te leren;
  • Ontwikkelingsconflicten weergeven;
  • Een begrenzende relatie aangaan met problemen door animisme;
  • Het versterken van het besef van intrinsieke waardigheid.

Tijdens de tweede  lesdag leert u  kinderen en jeugdigen begeleiden bij het vormgeven van hun eigen animaties. U leert:

  • Animaties gebruiken bij het vertellen van het levensverhaal van het kind (digital     storytelling).
  • Animaties inzetten bij het verwerken van moeilijke of traumatische ervaringen.
  • Animaties presenteren en delen met belangrijke steunfiguren (social storytelling).
  • Animaties inzetten bij angst en negatieve traumatische beelden (beeldrevaluatie).
  • Animaties gebruiken om nachtmerries te verminderen.

animatietherapie

email
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

2 reacties op Therapeutische verhalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *