Plagen of pesten

Plagen of pesten? Om te bepalen of er sprake is van plagen of pesten bij kinderen, kijken we vaak naar het gedrag van de pester/plager. Maar wat je wil weten is hoe het plagen of pesten effect heeft om het kind dat er slachtoffer van is. Met andere woorden: Ervaart het kind het gedrag van anderen als plagen of pesten?

 Plagen of pesten, een voorbeeld

“Daan loopt over het schoolplein. ‘He Daan de banaan’ roept een van zijn klasgenootjes. Daan moet lachen. Hij kan de plagerij wel waarderen. Langs Daan loopt Linda. ‘He Linda de pinda’ roept hetzelfde klasgenootje. Linda krimpt in elkaar. Waarom moeten ze haar altijd zo pesten?”

Vallen de uitspraken van het klasgenootje nu onder plagen of pesten? Voor Daan is er sprake van plagen. Linda ervaart het als pesten. Het is helaas niet altijd gemakkelijk om te zien, hoe kinderen het gedrag van anderen ervaren. Met het volgende werkblad kun je snel in kaart brengen of kinderen gedrag van klasgenootjes vooral als vriendelijk plagen of pesten beschouwen.

Hoewel we natuurlijk nooit willen dat kinderen het slachtoffer worden van pesten, kan vriendelijk plagen of humor bijdragen aan sociale cohesie en de ontwikkeling van weerbaarheid, assertiviteit en relativeringsvermogen. Net als bij iedere ontwikkeling is het belangrijk om kinderen niet te overvragen en aan te sluiten bij hun ontwikkelingsniveau.

Plagen of pesten, het werkblad

Op het volgende werkblad wordt aan een kind gevraagd om eerst de namen van alle klasgenootjes in de cirkels te schrijven. Vervolgens zet het kind een groene pijl  als hij/zij het gedrag van anderen interpreteert als plagen of als vriendelijk gedrag. Het kind trekt een rode pijl als hij/zij het gedrag van anderen als pesten beschouwt.

plagen-of-pesten-voorbeeld

Op een volgend werkblad trekt het kind pijlen van zichzelf naar andere kinderen om gedrag als vriendelijk/plagen of pesten te kwalificeren. Je zult vaak zien dat kinderen hun eigen gedrag sneller als plagen interpreteren. Enerzijds wordt daardoor het effect van gedrag onderschat. Anderzijds is de intentie vaak minder negatief bedoeld dan hoe het op anderen overkomt.

plagen-of-pesten-voorbeeld2

Dit werkblad biedt vooral informatie over de beleving van het kind. Want of er nu daadwerkelijk sprake is van pestgedrag van anderen of van het negatief interpreteren van vriendelijke plagerijen; Als het kind gedrag als pesten beleeft dan is er reden tot zorg.

Je kunt het werkblad gebruiken om snel inzicht te krijgen in hoe kinderen het gedrag van klasgenootjes interpreteren. Als leerkrachten deze oefening in de klas doen, kunnen kinderen zien hoe anderen hun gedrag interpreteren.

– Ervaren de meeste kinderen je gedrag als vriendelijk/plagen of pesten?
– Is gedrag dat als pesten wordt ervaren ook bedoeld als pesterij?
– Hoe kun je beter laten merken dat je niet wil pesten?
– Is er verschil tussen kinderen? Hoe kun je beter rekening houden met elkaar?
– Hoe kun je aangeven dat je iets pesten vindt?

Het werkblad kan een gesprek op gang brengen over hoe je overkomt en hoe je gedrag van anderen interpreteert. Daardoor kunnen onderwerpen een laag dieper worden besproken, dan het enkel noemen van de afgesproken omgangsvormen. Je wil dat kinderen meer oog krijgen voor wat hun gedrag met anderen doet en de waarde delen om voor elkaar te zorgen. Dat vraagt wel iets van kinderen. Klassikaal werken met het werkblad: Plagen of pesten is dan ook bedoeld voor de bovenbouw.

Wil je wekelijks werkbladen ontvangen? Wordt nu lid van onze groep Cognitieve Animatietherapie in Linkedin!

Of volg ons op facebook en pinterest.

werkblad-plagen-of-pesten
Klik op de afbeelding voor een A4 formaat. (Copyright, PIVOO Instituut, Paul Camp, geen toestemming commercieel gebruik)
email

4 gedachten over “Plagen of pesten”

  1. Dag Paul,
    Ik vindt dat je het heel mooi en duidelijk hebt omschreven. Dank je voor je artikel.
    Pesten en plagen heeft met het gevoel te maken en wat voor verleden iemand heeft. Vandaar dat ook niemand ergens in een hokje past. Van de één kun je het wel hebben en wanneer de ander precies de zelfde woorden zegt, kun je het niet hebben.
    m.v.g. Margje van der Lei

  2. Beste Pietie, Je kunt de werkbladen gratis downloaden door op het onderste plaatje van ieder artikel te klikken.

Plaats een reactie