Kinderen & jeugdigen

De voorbeelden op deze website zijn uitsluitend ter illustratie bedoeld. Iedere gelijkenis met ervaringen van cliënten berust op toeval.

Psychotrauma: Ivo en de brand

ivo brandIvo is 7 jaar en vertelt over een traumatische ervaring. Tijdens het vertellen maakt hij tekeningen. De therapeut typt het verhaal en stelt vragen. Tijdens het vormgeven aan de animatie stelt de therapeut controleversterkende vragen, zoals: ‘Welk lettertype wil je kiezen? Hoe groot moeten de afbeeldingen in het scherm staan? Wil je de tekst zelf inspreken of niet?’ Etc. Zo oefent de cliënt controle uit op het verloop van het verhaal en daarmee op de traumatische herinnering (waarin juist controleverlies centraal stond).

 Levensverhalen: Het gedicht van Martijn

Gedicht jongereMartijn is een uit huis geplaatste jongen van vijftien jaar. Hij heeft moeite om andere mensen te vertrouwen en voelt zich niet begrepen. Hij praat moeilijk over problemen. In een gedicht verwoordt hij zijn gevoelens. Door zijn gedicht in een animatie te presenteren, kan hij zijn gevoel verder verwerken en met anderen delen. Zijn gedicht is de eerste animatie in een serie die zijn hele levensverhaal weergeeft.

Sociale vaardigheden: Sam en beer maken vrienden

sociale vaardighedenDeze animatie is onderdeel van het therapeutische computerspel ‘Sam en beer maken vrienden’. Met het spel kunnen cliënten in een veilige situatie sociale vaardigheden oefenen. Fouten maken heeft in een spel minder negatieve gevolgen,
waardoor cliënten minder snel ontmoedigt raken. De animatie geeft alleen de elementen weer die relevant zijn bij het leren ‘spreken tijdens oogcontact’.